F?r de f?rsta ?ren efter att jag b?rjade springa var 5k mitt favoritl?ngd - i sj?lva verket min 5k PR (18:51) satt tillbaka 2008. Som m?nga l?pare blev jag snabbt biten av marathonbuggen och fokuserade mest av 2009-2010 p? l?ngdistansrace. Jag har k?rt bara en handfull 5k sedan inst?llningen av PR, och f?r att vara ?rlig, saknar jag de korta avst?nden. Jag tycker om fart p? jobbet mer ?n l?ngt, l?ngsamt, och det finns inget som k?nns av att helt enkelt klippa loss och l?ta mina ben ha lite roligt. Det var d?rf?r med lite sp?nning som jag best?mde mig efter att ha slutat en Ultra och Boston Marathon tidigare www.melanieo.fr i ?r f?r att ta en paus fr?n l?nga avst?nd och fokusera ist?llet p? fart. Trots min preferens f?r minimalistiska skor, en sak som jag inte hade gjort f?rr?n i f?rra veckan k?rdes en t?vling i noll droppe skor. I f?rra torsdagen var det en 5k i min hemort i Concord, NH, och min fru erbj?d sig graciously att hantera barnen f?r kv?llen s? att jag kunde g? och springa den (avtalet berodde p? att min son fick en god eftermiddagsnap men han kom snyggt!). Jag hade k?rt en 19-?rig 5-talssamtal tidigare i veckan, s? jag visste att jag inte skulle springa p? de f?rskaste benen, s? jag valde att ha lite kul med t?vlingen och k?ra den i ett par Vibram Fivefingers. Jag har l?nge undrat hur Nike Air Max 270 Mens bra jag kunde t?vla i Vibrams, och det var lika bra en chans som n?gon att ta reda p?. Med tanke p? att kursen skulle vara en blandning av grus, gr?s / smuts Adidas Superstar Mujer och v?gar valde jag att anv?nda min Vibram Komodosport eftersom de tycks erbjuda lite mer kudde under foten ?n mina VFF Bikilor eller TrekSports. Jag har haft Komodos i n?gra m?nader (avsl?jande: de var medieprover fr?n Vibram), och ?ven om jag inte hade lagt m?nga mil p? dem, ?r de lika stora f?r de andra som jag inte var orolig f?r racing i dem. KomodoSports ?r p? m?nga s?tt ganska lik VFF Bikilas. Bortsett fr?n ett betydligt mer aggressivt utseende ?r f?ljande mig de mest m?rkbara skillnaderna mellan de tv? skorna: Vibram Fivefingers Komodosport Innersula1. F?rst och fr?mst har Komodosport en avtagbar innersula (se bilden till h?ger). Under innersulan ?r ett grovt material www.domoreso.fr som verkar ligga direkt ?ver yttersula, s? det mesta tycks vara inbyggt i innersulan. Det hade varit coolt om Vibram hade gjort materialet under innersula Nike Air Max 95 Mujer som liknar Bikila-bekl?dnaden s? att b?raren skulle kunna v?lja att springa med eller utan det (Vivobarefoot-skor g?r det s?rskilt bra). Att k?ra utan inl?ggssolen skulle m?jligg?ra en mycket fastare k?rning, b?ttre markfel och skulle sannolikt hj?lpa till att rymma en n?got h?gre volymfot. Komodosport passar inte lika bra p? min fot j?mf?rt med Bikila - det ?r lite mer som TrekSport n?r det g?ller passform. Det h?r g?r det b?ttre som en promenadsko, eftersom mina bikilorens t?thet kan komma ihop n?r jag inte k?r i dem. Komodosporten passar mig bara perfekt och till?gget av remmen ?ver h?len m?jligg?r lite mer justering ?n erbjuds p? bikilorna. Enligt min ?sikt ?r de flesta Nike Air Max 95 Dam av de andra skillnaderna mellan Komodsport och Bikila till stor del kosmetiska. J?mf?rt med Treksport ?r den mest uppenbara skillnaden ensam - Treksport har Nike Roshe Run Womens en tjockare, betongs?l som k?nns mycket fastare under foten. Jag skulle ha anv?nt dessa f?r t?vlingen som gavs p? v?gen, men jag f?redrar den lite mer kudde k?nslan av Bikilas och Komodos p? v?gen (d?mpning h?r ?r en relativ sak, eftersom ?ven Bikila och Komodos ?r mycket mindre kudde ?n de allra flesta skor som jag ?ger). Eftersom det var en delad kurs - halv och halvv?gs - var Komodos en rimlig kompromiss. Jag visste verkligen inte vad jag kunde f?rv?nta mig n?r det g?llde racing i Vibrams. Jag har k?rt en snabb mil eller tv? i dem, men aldrig en insats f?r 3+ miles. Det var en varm och fuktig dag (mitten av 80-talet - den hetaste dagen p? ?ret hittills i NH, och jag ?r Nike Air Max 90 Dam inte ?nnu acklimatiserad), och som n?mnts mina ben ?terh?mtade sig fortfarande fr?n en h?rd 5k-satsning tidigare i veckan. Dessutom hade kursen m?nga v?ndningar, liksom en ?verfart som beh?vde kl?ttra tv? g?nger runt mil 2.